The Information service has been stopped.

Mark Ther: V Sudetech nikdy žádní němci nežili. Byli to češi a my jsme o hodně přišli.

Rozhovor Romana Dobeše

 

markther_webV galerii 3x3 v prostoru Malého divadla v Liberci byla bez většího zájmu veřejnosti 9. 3. otevřena nová výstava, která skončila 23. 3. Vystavujícím autorem byl Mark Ther (AVU, 2005), který do prostoru galerie 3x3 umístil jedno ze svých nejnovějších videí nesoucí název Pflaumen / Švestky. Mark Ther je v současné době výrazným autorem na poli videoartu, který má za sebou výstavní projekty například v Galerii hlavního města Prahy, v pražské Meetfactory, Karlín Studios nebo v brněnské Galerii G99.

Jeho video se vyjadřuje k stále nevyjasněné historické události, odsunu sudetských, němců (rozuměj čechů), kteří byly na základě Benešových dekretů, vyhnáni ze svých domovů. Mark Ther svým videem nastavuje zrcadlo nebo nás vtahuje do kraje za zrcadlem...

Během patnácti minutové projekce se před diváky rozvine minimalisticky pojatý příběh německého chlapce, který jednoduše odmítá opustit místo které miluje. Své stromy, mechy, křoviny a tlející prastaré kmeny...

 

Mohl byste na začátek říci něco o svých začátcích? AVU jste absolvoval v roce 2005, co se od té doby všechno seběhlo, účastnil jste se mnoha zajímavých výstav, která byla například pro vás největší výzvou, nejzajímavější, nejpřínosnější?

V roce 1998 jsem se dostal na AVU do ateliéru Vladimíra Skrepla a pak Nová Media I. pod vedením Michaela Bielického. Hmmmm je pravda, že už uběhlo šest let a spousta věcí se stalo. Výstavy? GHMP a festivaly NYUFF a IFFR a další...

Co vás vůbec k videoartu přivedlo?

Nevím, asi mi nestačilo dělat objekty a kresby a vlastně myslím, že první video je z roku 1998, asi . . .

Díky jakým okolnostem, vazbám jste se dostal do liberecké galerie 3x3?

Oslovil mne Jan Nálepa student ateliéru Frederika Diaze a kurátorka Helena Krásová, zda bych nechtěl v Liberci, v galerii 3x3 vystavovat . . .

 

markther_vernisaz_02Námětem vaší práce je téma, které do Liberce vyloženě patří... Jaký je váš vztah k Sudetům? Podle vašeho jména odhaduji, že jste přímým potomkemčeských němců, německých čechů...

Sudety patřili mezi nejkrásnější kraje v bývalém Československu a myslím, že stále patří i když se místní přivandrovalci neboli občané této republiky na tom dobře podepsali. Ano, ze strany otce můžeme říci 100%. Ale také musím říci, že i když nemluvili dobře česky a nepřemýšleli o tom, zda jsou Češi nebo čeští Němci atd. Narodili se tady, tak sem patřili a patří.

Jak by podle vás mohl vypadat ideální scénář, který by se na mezistátní úrovni postavil čelem k tématu, ke kterému se svým videm vyjadřujete? Jaký je váš názor na problematiku odsunu sudetských němců?

Opravdu nevím. Je možné zrušit Benešovy dekrety? To je naše trauma, vyhodit, odsunout své spoluobčany a pomalu celou důležitou kulturu a co zbylo to pěkně rozkrást . . . a chtěli by se vrátit naši Němci, občané po té době domů?

Osobně se domnívám, že česká společnost přišla o hodně, když se česko-německé vazby zpřetrhaly. Z pohledu historie je to něco co tu bylo vždy a možná to teď chybí, jaký je váš názor?

Ano, lidi si stále neuvědomili, že ti lidé co byli zbaveni vlastních domovů a posláni pryč z této země, nebyli Němci . . . a to co se stalo, můžeme stále vidět a cítit. Češi mají stále spojené to, že sudetský Němci nebo naši Němci jsou Nazi. Moje prarodiče patřili mezi ně a neměli o tom ani Ahnung a ještě přišli o sedmnáctiletého syna za války.

Kromě toho tématu se věnujete dalším společenským tabu, jako je situace gay komunity, genderová tématika... Dá se říct, že je vaše práce hodně angažovaná?

Nemyslím si, že by moje práce byly příliš angažované a už vůbec moje persona. A když tak je to práce kurátorů a festivalů, které vás zvou. Dělám to co mám na srdíčku a to co by lidi mohlo bavit nebo zajímat...

Vaše práce jako například Hanes, l Will Get You Out and Chop You Up in Midair nebo znělky pro Stimul festival, jsou celkem drsné. Jak na ně reagují diváci?

Převážně jsou lidé spokojení. Musím říci až na pár výjimek z galerie GHMP a persony, které ví, jak má vypadat video a film, jsem se nesetkal s problémy nebo s ostrou kritikou.

Jaký je váš názor na umělecký provoz v České republice? Pokud máte srovnání, jak je na tom ČR versus Evropa?

Jsme malá země a těch 40 let zdegenerované společnosti s nezájmem k umění se musí nějak projevovat. Více času a bude fajn. I když si říkám, zda to tady někdy bylo fajn, co myslíte?

Kde jste v současné době aktivní, co připravujete? Patříte mezi autory, kteří se svou volnou tvorbou uživí, co děláte?

Nejsem aktivka. Plánů do budoucna je mnoho, ale otázka je, zda se to někdy zpracuje. Nepatřím k autorům, kteří se volnou tvorbou uživí. Nevydělám na chleba a ani na šunku. Jinak jsem aktivní v artyčok.tv

This project

is being supported by the Ministry of Culture of the Czech Republic.

visegrad fund logo blue 800