World Press Photo 2013 [Anna Bujňáková]

IMG 0009World Press Photo 2013, 20.9. – 13.10. 2013, Karolinum, Praha

Súťaž Svetová novinárska fotografia každoročne zrkadlí niekoľko kľúčových momentov ktoré otriasli predošlým rokom. Ročník 2013 sa jednoznačne niesol v duchu sýrskych a palestínsko-izraelských konfliktov vzhľadom ku Aktualitám a Reportáži, no celkovo bol medzi výhernými fotografiami široký geografický záber. Medzi výherné série sa dostal aj český fotograf, absolvent ITF a pardubický rodák Roman Vondrouš (ČTK), ktorý za svoju sériu snímkov z Veľkej Pardubickej získal prvé miesto v kategórií Športová udalosť a na pražskej výstave mu je venovaná aj väčšia pozornosť napriek limitovanému množstvu vystavených fotografií.

Výherná fotografia tohtoročnej WPP Paula Hansena (Dagens Nyheter) víta návštevníka okamžite po vstupe, takže je nemožné tento silný snímok z Gazy minúť. Nechýba ani videoprojekcia na ktorej sa vyjadrujú predseda výberovej komisie pre WPP 2013, Santiago Lyon i spomínaný Paul Hansen a niekoľko ďalších ocenených fotožurnalistov rozpráva príbeh ktorý viedol ku vzniku snímok. Novinárska fotografia sama o sebe má potenciál veľmi silného emocionálneho náboja, čo sa pri takýchto výberoch len preukazuje. Inštalácia s Pražskom Karoline je bohužiaľ len určitým výberom z ohodnotených fotografií. Najväčší dôraz je, už logicky, kladený na reportážne fotografie zobrazujúce zhustenú atmosféru na Blízkom Východe, ktorým je venovaný celý predný priestor. Výstava ďalej prechádza do presklenej expozície kde je možné zhliadnuť aj už spomínanú víťaznú sériu Romana Vondrouša. Zadná najväčšia miestnosť je venovaná predovšetkým portrétom, témam súčasných problémov aj prírode. Fotografie riešia problematiku od homosexuálnych párov vo Vietname, života pôvodných Indiánov v rezerváciách a dobrovoľníckeho vyučovania detí v Novom Dillí až po alarmujúci stav násilia a kriminality na Hondurase či citlivý príbeh manželky ktorá dochováva svojhu manžela postihnutého demenciou. Športovej fotografii a tématike športu je venovaná ešte jedna samostatná miestnosť kde dominuje víťazná séria pojednávajúca o ženskom basketbale v Somálsku, kde je šport u žien vnímaný ako prehrešok voči islamu a radikálne skupiny ich prenasledujú. Aj keď sú tieto fotografie a série každá sama o sebe jedinečné rada by som upozornila na niektoré z tých ktoré na mňa urobili skutočne silný dojem.

{gallery}clanky/wpp2013{/gallery}

Ako prvé by som určite spomenula portréty nesúce názov People of Mercy autora Stephena Vanfleterena (Panos for Mercy Ships / De Standaard). Séria veľmi čistých ateliérových portrétov odkrýva zložité osudy obyvateľov guinejskej Conakry, liečiacich sa z rôznych vážnych ochorení na nemocničnej lodi Africa Mercy. Krása Vanfleterenových snímkov je v tom, že týchto ľudí zobrazuje ako hrdé ikony a nie ako bedárov.
Skoro extrémnym prekvapením pre návštevníka výstavy môže byť výherná séria v kategórií Pozorovaných portrétov. Ebrahim Noroozi (Fars News Agency) v Iráne dokumentoval veľmi krutý príbeh, príznačne nazvaný Victims of Forced Love, matky s dcérou ktoré doplatili na snahu odpútať sa od tyranského manžela poliatím ich tvárí kyselinou. Rukou manžela tak prišli dcéra čiastočne a matka úplne o zrak a fotografie zachytávajú ich nový život, ktorý ich však ešte viac spojil.
Ako solitéra by som spomedzi fotografií označila citlivý snímok od srbského fotografa Nemanja Pančića (Kurir). Skoro anonymná fotografia na ktorej vidieť len časť detskej tváre cez sklo auta vyhrala 1. miesto v kategórií Pozorovaný portrét ako Jednotlivá fotografia. Detská tvár patrí štvorročnému chlapcovi ktorý ako jediný prežil hromadnú samovraždu svojej rodiny skokom z balkóna v Belehrade po tom čo sa ocitli v silnej finančnej neistote. Výraz fotografie je priam výtvarný a snímok vo svojej skromnej tichosti vypovedá veľa.

Ako každý rok, WPP prináša tie najsilnejšie svedectvá občas až zarážajúcej reality a vytrháva nás z našej komfortnej zóny aby sme si uvedomili súčasťou akého sveta to vlastne sme. Myslím, že v dnešnej dobe uponáhľaných návalov informácií vo forme bleskových záberov v správach, ktoré sú už vnímané priam pasívne, je vystavovanie Svetovej novinárskej fotografie naozaj dobrou príležitosťou ku hlbšej kontemplácií svetového diania a jeho celkového smerovania a stále rastúci záujem o tieto výstavy, nielen zo strany novinárov, je toho len dôkazom.