RAFAŁ MILACH | 7 ROOMS | CO Berlin

7-rooms-by-rafal-milach-171743-475-379

Velkorysá instalace padesáti osmi barevných fotografií polského autora Rafała Milacha a jeho krátkého dokumentárního snímku byla vystavena ve velkém sále, v prostoru (bývalé tělocvičny) německého C|O Berlin, navíc v sousedství výstavy Larryho Clarka, ikony současné dokumentární fotografie.

Rafał Milach představil, v Německu vůbec poprvé, jeden ze svých posledních projektů s názvem 7 Rooms. Protagonisty sedmi příběhů jsou Gala, Stas, Mira, Vasya, Sasha a Nastya, kteří žijí na předměstí Moskvy, Yekaterinburgu a Krasnoyarsku.

Rafał Milach navštěvoval Rusko pravidelně po šest let a dokumetoval život těchto mladých Rusů, kteří jsou představiteli generace pamatující Perestrojku, Glasnost i Borise Yeltsina a současně dnes žijí v éře moderního Ruska, které prožívá bolestivý přerod. Nejsou chudí ani bohatí, chtějí cestovat a být v kontaktu se světem, zůstali však uvězněni ve svých „pokojích". Rafał Milach portrétoval každodenní život generace uvězněné mezi mentalitou starého sovětského režimu a ambiciózním novým Ruskem Putinovy éry.

Dlouhodobá práce na tomto projektu a navázání osobních vztahů s jednotlivými aktéry, umožnilo Rafału Milachovi pořídit velmi intimní záznam života této ruské generace. Autor však nevytvořil "pouze" portréty jednotlivých postav a jich postojů. Podařilo se mu dostat se mnohem dále, až za hranici běžně vnímaných stereotypů. Rafał Milach zachytil, s důvěrou jednotlivých protagonistů, obraz současného proměňujícího se Ruska, země nekonečných obzorů, která je plná rozporuplných dojmů, tradic a bizarních obrazů, které jsou součástí jednotlivých každodenních životů. Sám autor říká: „Čím více jsem se snažil Rusko pochopit, tím více jsem se ztrácel. Rusko je planeta sama pro sebe"1.

Výsledkem šestileté práce je moderně pojatá mozaikovitá, dynamická instalace různých formátů snímků, která na několika málo desítkách fotografií nabízí mnohovrstevnatý pohled na Rusko dnešních dnů. Rafał Milach věnoval každé z postav přibližně osm záběrů, ve kterých se objevují snímky nalezených intimních zátiší, reportážní portréty kombinované s inscenovanými, široké záběry exteriérů životních prostředí jednotlivých protagonistů nebo naopak pohledy do soukromých a veřejných interiérů, ve kterých tito lidé tráví svůj životní čas. Před divákem tak vyvstává obraz, který hovoří o osobních ambicích, zklamání, snaze o osvobození se od tíhy minulosti, touze a živoucí naději po změně, která je, zdá se, nemožná bez změny jednotlivostí i celku. Celek je obrazem detailu a zdánlivé bezvýznamnosti odráží celek.

1 Rafał Milach, 7 Rooms (katalog výstavy), C|O Berlin, 2012.

Roman Dobeš (text pro FlashArt magazín)